Monday 13 May 2013

FINAL ORGASMOS:NASI DAGANG

Setiap suapan umpama final orgasm, kenikmatan yang tidak dapat di luahkan melainkan anda mengunyah dan menelannya sendiri. Begitulah yang dapat aku luahkan tatkala menyantap sepinggan Nasi Dagang. Nasi Dagang adalah satu lagi keunggulan dan bakat orang pantai timur dalam bidang culinary. Aku membesar dalam keadaan suasana kampung yang agak terpencil di Pahang yang penuh dengan pelbagai makanan traditional pantai timur. Di Pahang kebanyakan nasi dagang lebih terpengaruh dengan versi Kelantan berbanding Terengganu. Namun bagiku kedua-dua versi mempunyai keistimewaan tersendiri.

Nasi Dagang versi Kelantan
Nasi dagang Kelantan di masak mengunakan beras dagang (warna putih bercampur dengan warna keperangan). Beras yang unik dan mempunyai tekstur yang agak keras berbanding dengan beras biasa. Bagi aku menikmati nasi dagang versi Kelantan tidak begitu memuaskan hati. Mungkin aku tidak berapa gemar dengan rasa berasnya. 

Proses untuk menyiapkan nasi dagang membutuhkan sukatan santan,garam dan air yang tepat. Jika tidak nasi akan menjadi terlalu berlemak dan mudah basi. Terlebih santan juga akan menyebabkan kita mudah muak ketika menyantapnya. Oleh sebab itu, aku lebih suka kalau nasi dagang lebih mild, so bila kita makan kita baru boleh feel dan rasa herba yang di campur di dalam nasi tu. Baunya akan menjadi wangi dan soooo syiok.

Versi Terenganu mengunakan beras pulut dan beras biasa. Namun nasi dagang Terengganu agak rumit berbanding dengan nasi dagang Kelantan. Beras tu hendaklah di rendam dalam air sejuk semalaman (6 jam). Kemudian kukus sampai 3/4 masak. Then, transfer dalam bekas lain. Gaul dengan santan. Kemudian masukkan balik dalam pengukus. Kukus sampai masak. After that, transfer balik dalam bekas. Gaul dengan santan sampai sebati, but kali ni tak perlu kukus kembali. Leceh kan. Itu belum masuk bab nak buat gulai ikan tongkol dan acar lagi. So beli je la senang. Tak payah nak berpeluh ketiak nak memasakkan.

Selalunya aku beli kat pasar malam je nasi dagang je. Tapi kadang-kadang kucewa dengan rasa yang ntah apa-apa. Aku tak suka kalau nasi dagang itu terlalu berlemak, menyebabkan kita tak dapat merasa rasa herba, masin dan wanginya nasi tu. Belum cakap lagi pasal kuah gulai yang cair-bole (sangat cair). 

Namun, ketika aku di Kuala Lumpur aku dipelkenalkan dengan sebuah gerai, mak cik ni kat area AU5 Lembah Keramat. Tokey dia orang Terengganu. Gerai ni di warisi dari mak dia. Walaoweh nasi dagang dia versi Terengganu. Rasa dia memang cun. Selalunya kalau tokey kedai nasi dagang kerek sikit. Memang tu da jadi trademark diorang. Kalau tak kerek tu maknanya nasi dagang diorang tak sedap..hahaha.Kebiasaanya tokey dia akan pakai gelang dan rantai emas yang banyak. Makin banyak gelang emas makin sedap lah nasi dagang dia.
Nasi dagang Terengganu kat Food court AU5 Lembah Keramat
Tokey kedai ini memang agak kerek la pada mulanya. Tapi bila dah selalu datang okay je, sporting jugak la. Kadang-kadang dapat gak la merasa kepala ikan tongkol. Aduhai..!!! sekali serottt biji mata. Perghhh!!! sehingga ke lendir yang terakhir kata kau. Harga sepinggan RM8.00 henggit kau. Mau tak licin pinggan aku jilat. Tapi berbaloilah.

I <3 NASI DAGANG...Haih!!!! =(

No comments:

Post a Comment