Sunday 12 May 2013

GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN

Harghhhh!!!!!....Orang Pahang Kalau dengar saja gulai ini, tidak ramai yang akan menolak. Makanan ini sangat sinonim dengan orang Temerloh khususnya, Pahang amnya (Temerloh di kenali sebagai Bandar Ikan Patin). Jika mahu rasa gulai yang original silalah mampir ke gerai-gerai di pinggir Sungai Temerloh. Tapi AWAS!!!..Di harap tuan-tuan seeloknya tanya dahulu harga berapa harga seketul ikan patin. Ramai yang tidak tahu bahawa ikan patin ini sebenarnya mempunyai beberapa 'grades' (wah..macam telur kau grades bagai).

Kebanyakan ikan-ikan patin yang di buat gulai tempoyak di gerai-gerai sekitar tebing Sungai Temerloh daripada jenis ikan patin sungai atau patin buah. Ikan patin jenis ini isinya lebih manis dan tiada rasa yang hanyir (fishy). Kadangkala harga bagi sekilo boleh mencecah ratusan ringgit (haa..engkau!!!)). 

(inilah keadaan ikan patin sebelum di jadikan gulai)

Manakala tempoyak pula adalah sesuatu yang tidak perlu di pelkenalkan lagi kepada umat di Pahang. Tempoyak seumpama budu di Kelantan. Tempoyak sebenarnya adalah isi durian yang di simpan di dalam balang. Semakin lama tempoyak di simpan, semakin kick!!..Macam cheese lah (aging process kata orang putih).  Bagi yang mahu buat sambal mentah tempoyak di cadangkan menggunakan tempoyak yang baru di buat. Tapi kalau mahu buat gulai eloknya cailah tempoyak yang di simpan agak lama. barulah akan terasa KICK!!!.

Bahan-bahan yang basic untuk buat gulai tempoyak:
  • Tempoyak (of course la kan)
  • Ikan patin ( minta elak beli ikan patin kolam, at least belilah yang di bela dalam sangkar)
  • Cili
  • Daun kesom
  • Kunyit (eloknya guna kunyit hidup ok)
  • Tambahan: Timun tahun
Timun tahun a.k.a timun bulan
Hasil daripada kombinasi bahan-bahan tersebut, maka lahirlah hasil kulinari unggul dari pantai timur yang di gelarkan "GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN".

"GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN"


No comments:

Post a Comment