Sunday 12 May 2013

Laksam: Antara genius dan bakat

Laksam anybody?
Apa tu? Tak pernah makan pun.
Makanan kampung mana?
I tak suka laksa! (erkkk. . .bukan laksa but laksam)

Okay..Whatever.

May be ramai yang tidak tahu apakah itu laksam. Apakah perbezaan dengan laksa penang or laksa pangkoq (MB Perak kata sangat sedap: but for me biasa-biasa saje). Jika di fikirkan bagaimanakah orang pada zaman dahulu bisa terfikir untuk membuat laksam yang sangat unique bagi aku.

laksam sebelum di potong-potong
Laksam ini famous di negeri-negeri sebelah pantai timur Malaysia (Kelantan, Terengganu dan Pahang). Bagi aku, nationality laksam ini datang dari Kelantan (sebab aku pro-Kelantan). Basically, laksam akan di santap di kala pagi (breakfast). Pada asasnya, laksam ini samalah seperti makanan berkuah yang lain seperti mee sup, mee bandung dan lain-lain (ada noodles dan ada kuah). Namun laksam tidak mengunakan noodle yang instant. Hingga ke hari ini aku tidak lagi melihat atau pun membeli laksam yang instant.

tudung periuk lebih kurang macam inilah
Watak utamanya adalah laksam dan heroinnya adalah kuah lemak yang di perbuat daripada ikan yang dikisar halus. Laksam diperbuat daripada bancuhan tepung beras, bahan asas yang sama untuk membuat laksa. 

Namun uniquenya, bentuk laksam tidak sama dengan bentuk mee traditional yang lain. Bancuhan tepung beras itu di tuang di dalam tudung periuk yang leper. Kemudian di letakkan di dalam pengukus. Bancuhan yang tepat akan menghasilkan laksam yang tidak lembek dan tidak pula terlalu keras (just nice:Italian cakap al-dente). Selang beberapa minit, laksam akan di keluarkan dari pengukus dan di tanggalkan laksam tadi daripada udung periuk dengan penuh berhati-hati. Tujuannya bagi mengelakkan laksam akan terburai. Kemudiannya, laksam di gulung (seperti gambar di atas). Sebelum di hidangkan laksam akan di potong-potong terlebih dahulu.

Heroin:Kuah lemak yang pekat dan menyelerakan. Gabungan yang sangat secocok seumpama Kak Mah dan Abang Najib (sorry..!!kikiki). Bahan utamanya adalah isi ikan selayang atau pun sardin (ikan lain aku tak tahu la: ikan kembung pun boleh rasanya). Lemaknya datang daripada coconut milk, lebih sedap kalau guna santan yang di perah sendiri (air tangan sendiri kan) daripada yang segera. Kuah ini hendaklah di masak dengan medium heat, so that the kuah not boiling but simmer saja.

Filem ini di serikan lagi dengan pelakon tambahan seperti rampaian ulaman (timun, kacang panjang,bunga kantan dan lain-lain). Di hangatkan lagi dengan sambal cili yang membara. Mahu lagi best letak baked shrimp paste. Walaoweh...siyok woo!!!..Silalah choba!
Laksam yang aku beli di Pekan Sehari Kampung Damak


Info:Laksam sangat mudah di dapati di pasar malam, pekan sehari or pergi je la negeri Kelantan..habis cerita.

Selamat berlaksam semua!!!

No comments:

Post a Comment